Förstör alla sociala medier din hjärna?
I årtionden har amerikanska barn hört varningen: ”Att titta så mycket på TV förstör hjärnan.” Men idag gäller varningen inte bara TV – och den riktar sig inte bara till barn. Sean Parker, en av grundarna av Facebook och dess första vd, har sagt att onlinetjänsten kommer att påverka ditt sinne på allvarliga sätt. Och, tillägger han, de har hela tiden vetat att så skulle bli fallet.
I ett samtal med nyhetswebbplatsen Axios sa Parker, som började på Facebook 2004 och sedan dess har blivit miljardär, att Facebook är utformat för att erbjuda meddelanden som får hjärnan att producera dopamin – en signalsubstans som kan signalera en ”belöning” för vissa handlingar – för att behålla användarnas uppmärksamhet.
För att få användarna att återvända till Facebook, sa Parker: ”Vi måste liksom ge dig en liten dopaminkick då och då, för att någon gillade eller kommenterade en bild eller ett inlägg eller vad det nu var. Och det kommer att få dig att bidra med mer innehåll, och det kommer att ge dig … fler gillamarkeringar och kommentarer.”
Parker sa också att sociala medier som Facebook ”bokstavligen förändrar er relation till samhället, till varandra. … Det påverkar förmodligen produktiviteten på konstiga sätt. Gud vet vad det gör med våra barns hjärnor.” Parker förklarade att han och Facebooks grundare Mark Zuckerberg, liksom Instagram-skaparen Kevin Systrom, ”förstod detta medvetet. Och vi gjorde det ändå.”
Såvitt vi vet har det inte gjorts några medicinska studier av sociala mediers effekter på hjärnans funktion. Men det finns ett annat forskningsområde från vilket vi kanske kan dra vissa slutsatser.
Minns ni den nästan universella föräldraklagan om att för mycket TV-tittande ”förstör hjärnan”? Tja, 2016 rapporterade tidskriften Scientific American om en japansk universitetsstudie av barns TV-tittande som visade att en ökning av tittandet på underhållningsprogram orsakade fysiologiska förändringar i barnens hjärnor. Bland slutsatserna: ”Tester bekräftade att de verbala IQ-resultaten, som mäter ordförråd och språkkunskaper, sjönk i proportion till antalet timmar barnen tittade på TV.”
Vad är lösningen? Den är både enkel och utmanande: Koppla ur! Ta en ”digital sabbat” en dag i veckan – vi rekommenderar den faktiska sabbaten som en bra dag att börja på. Begränsa den ”skärmtid” som du och din familj använder, särskilt dina yngre barn. Gå ut i naturen när du kan. Gå på en promenad i ditt grannskap eller en vandring i skogen. Börja interagera med andra bortom skärmvärlden. Man vet aldrig när dessa relationer kan leda till en möjlighet att dela evangeliet!
Läs mer om sabbaten genom att klicka här.
\n