Oare rețelele sociale îți distrug creierul?
De zeci de ani, copiii americani aud avertismentul: „Dacă te uiți atât de mult la televizor, îți va distruge creierul”. Însă astăzi, avertismentul nu se referă doar la televiziune – și nu se adresează doar copiilor. Sean Parker, unul dintre cofondatorii Facebook și primul său președinte, a afirmat că acest serviciu online îți va afecta grav mintea. Și, adaugă el, au știut de la bun început că așa se va întâmpla.
Într-un interviu acordat site-ului de știri online Axios, Parker, care s-a alăturat Facebook în 2004 și a devenit de atunci miliardar, a spus că, pentru a menține atenția utilizatorilor, Facebook este conceput să ofere mesaje care determină creierul să producă dopamină, un neurotransmițător care poate semnala o „recompensă” pentru anumite acțiuni.
Pentru a-i face pe utilizatori să revină pe Facebook, Parker a spus: „Trebuie să vă oferim o mică doză de dopamină din când în când, pentru că cineva a dat like sau a comentat o fotografie, o postare sau orice altceva. Și asta vă va determina să contribuiți cu mai mult conținut, iar asta vă va aduce… mai multe like-uri și comentarii.”
Parker a mai spus că site-urile de socializare precum Facebook „vă schimbă literalmente relația cu societatea, unii cu alții. … Probabil interferează cu productivitatea în moduri ciudate. Dumnezeu știe ce face creierului copiilor noștri.” Parker a declarat că el și fondatorul Facebook, Mark Zuckerberg, precum și creatorul Instagram, Kevin Systrom, „au înțeles acest lucru în mod conștient. Și am făcut-o oricum.”
Din câte știm, nu au existat studii medicale privind efectele rețelelor sociale asupra modului în care funcționează creierul. Dar există un alt domeniu de cercetare din care am putea trage unele concluzii.
Vă amintiți acea plângere aproape universală a părinților că vizionarea excesivă a televizorului „îți va distruge creierul”? Ei bine, în 2016, revista Scientific American a raportat un studiu universitar japonez privind vizionarea televiziunii de către copii, care a arătat că o creștere a vizionării emisiunilor de divertisment a provocat schimbări fiziologice în creierul copiilor. Printre concluzii: „Testele au confirmat că scorurile IQ-ului verbal, care măsoară vocabularul și abilitățile lingvistice, au scăzut proporțional cu orele de televizor pe care le-au vizionat copiii.”
Care este răspunsul? Este atât simplu, cât și provocator: Deconectați-vă! Luați-vă o „zi de sabat digital” o dată pe săptămână – vă recomandăm Sabatul propriu-zis ca o zi bună pentru a începe. Limitați timpul petrecut în fața ecranului de către dvs. și familia dvs., în special de către copiii mai mici. Ieșiți în aer liber când puteți. Mergeți la o plimbare în cartierul vostru sau faceți o drumeție în pădure. Începeți să interacționați cu ceilalți departe de lumea ecranelor. Nu știți niciodată când aceste relații ar putea duce la o oportunitate de a împărtăși Evanghelia!
Aflați mai multe despre Sabat făcând clic aici.
\n