Alimentele ultraprocesate: moartea cu o mie de înghițituri

Alimentele ultraprocesate: moartea cu o mie de înghițituri

Să începem cu un aliment sănătos, cum ar fi știuleții de porumb. Apoi îi uscăm, îi măcinăm și îi înmuiem în apă și dioxid de sulf. Acum extragem toată grăsimea, fibrele și proteinele. Filtrăm și spălăm amidonul rămas, apoi îl transformăm în sirop prin hidroliză acidă. Apoi adăugăm xiloză izomerază și îl încălzim la temperatura potrivită.

Rezultatul? Sirop de porumb cu conținut ridicat de fructoză. Substanța dulce pe care producătorii o strecoară în sucuri, bomboane, pâine, sosuri, burgeri, biscuiți și multe altele.

Sună asta ca procesul lui Dumnezeu de a crea hrană din soare, sol fertil, apă pură și plante în creștere? Deloc! Totuși, conform Centrului Național pentru Statistică în Sănătate din SUA, peste 53% din aportul caloric al adulților americani provine din alimente ultraprocesate, precum siropul de porumb cu conținut ridicat de fructoză.

Cifrele sunt și mai îngrijorătoare în cazul copiilor. Aceștia consumă aproape 62% din caloriile lor din alimente ultraprocesate.

Ce sunt alimentele ultraprocesate?

Când vorbim despre alimente ultraprocesate, nu ne referim la alimente care au fost tăiate sau încălzite la cuptorul cu microunde.

Alimentele ultraprocesate sunt substanțe asemănătoare alimentelor care provin inițial din alimente sănătoase și integrale, precum soia sau grâul, dar care au fost dezintegrate, recombinate și tratate cu aditivi, emulgatori, stabilizatori, îndulcitori, coloranți, arome și conservanți în moduri pe care Dumnezeu nu le-a intenționat niciodată.

Nici măcar bunica ta nu și-ar fi putut imagina astfel de alimente!

Spre deosebire de fasolea verde conservată acasă, căpșunile proaspete sau o pâine bună cu maia, alimentele ultraprocesate parcurg un drum lung și complicat de la fermă până la masa ta. Ele sunt concepute pentru a avea un gust foarte bun, a se păstra mult timp și a fi ușor de produs în cantități mari. Sistemul de clasificare NOVA, creat în 2009, este utilizat în general pentru a identifica alimentele ultraprocesate.

Bune, rele sau urâte?

Dar alimentele ultraprocesate reprezintă într-adevăr un risc pentru sănătate? Da!

O analiză din 2024 publicată în British Medical Journal a examinat 45 de studii de sănătate cu aproape 10 milioane de participanți pentru a vedea ce efect au alimentele ultraprocesate asupra sănătății oamenilor. Concluziile? Consumul mai mare de alimente ultraprocesate este asociat cu un risc mai mare de deces din orice cauză — și cu 32 de afecțiuni de sănătate, inclusiv boli de inimă, tulburări de sănătate mintală și diabet de tip 2.

Un alt studiu a constatat că, atunci când oamenii consumau versiuni ultraprocesate ale alimentelor (în comparație cu cele minim procesate), consumau până la 500 de calorii în plus pe zi fără să-și dea seama. Un participant a spus: „Alimentele ultraprocesate sunt atât de bogate în calorii încât senzația de sațietate însemna că mâncasem prea mult. Uneori îmi terminam masa în câteva minute fără să-mi dau seama că mâncam. Nu era satisfăcător.”

Dumnezeu a creat-o? Atunci mănânc-o. Omul a creat-o? Nu o mânca.

Unele studii sugerează chiar că alimentele ultraprocesate pot fi la fel de dependente și dăunătoare ca țigările. Astfel de alimente „furnizează doze neobișnuit de mari într-un mod neobișnuit de rapid, adesea în combinații neobișnuit de mari de ingrediente care creează dependență”, spune Ashley Gearhardt, profesoară de psihologie la Universitatea din Michigan și cercetătoare de frunte în domeniu. Ea a publicat un studiu în 2022 care a folosit aceleași criterii stabilite de Surgeon General al SUA în 1988 pentru a determina dacă tutunul creează dependență.

Nu este surprinzător că studiul ei a constatat că alimentele ultraprocesate îndeplineau toate criteriile. Acestea pot declanșa comportamente compulsive, determinându-te să mănânci mai mult. De asemenea, pot afecta starea ta de spirit, la fel cum nicotina le oferă fumătorilor o senzație de euforie. Și, la fel ca țigările, alimentele ultraprocesate cresc semnificativ riscul de a dezvolta cancer.

Distrugi Templul lui Dumnezeu?

Bine, deci alimentele ultraprocesate sunt nesănătoase. Contează chiar atât de mult? Nu este în regulă să te răsfeți cu o pungă de Doritos din când în când? Sau să mănânci o cutie de înghețată din când în când?

Gândește-te la asta: Biblia ne spune că trupurile noastre sunt un templu pentru Duhul Sfânt: „Sau nu știți că trupul vostru este templul Duhului Sfânt care este în voi, pe care l-ați primit de la Dumnezeu, și că nu sunteți ai voștri?” (1 Corinteni 6:19). Dacă acest lucru este adevărat, avem motivul suprem să avem grijă de sănătatea noastră fizică, nu-i așa?

Dacă ne alimentăm trupurile cu gunoi, nu vom crea oare un loc necuvios în care să locuiască Duhul Sfânt? Pasajul continuă: „Căci ați fost cumpărați cu un preț; de aceea, slăviți pe Dumnezeu în trupul vostru și în duhul vostru, care sunt ale lui Dumnezeu” (v. 20).

Trupurile noastre fizice sunt un dar dat de Dumnezeu – un vas prin care slujim, ne închinăm și trăim. Orice epuizare a sănătății, energiei sau voinței noastre nu este doar un inconvenient personal; aceasta ne afectează capacitatea de a-L iubi pe Dumnezeu și de a-i sluji pe ceilalți. Deși mâncarea semipreparată s-ar putea să nu te îmbolnăvească astăzi, transformarea ei în planul tău alimentar obișnuit îți va distruge cu siguranță templul trupului și îți va diminua capacitatea de a trăi pentru Dumnezeu.

Întoarce-te la dieta lui Dumnezeu

Cum îți poți îmbunătăți dieta? Primul pas este să acorzi prioritate alimentelor așa cum le-a creat Dumnezeu. Întreabă-te: „A creat Dumnezeu acest lucru? Atunci bucură-te de el. L-au creat oamenii? Atunci renunță la el – sau mănâncă-l cu precauție.

Încearcă să te apropii cât mai mult de dieta originală a lui Dumnezeu. „Dumnezeu a zis: «Iată, v-am dat toate plantele care fac sămânță, care sunt pe toată fața pământului, și tot pomul în care este sămânță; acestea vă vor fi pentru hrană»” (Geneza 1:29). După cădere, Dumnezeu a adăugat plantele verzi la dieta noastră (Geneza 3:18). Carnea nu a fost adăugată decât după Potop, când vegetația era rară (Geneza 9:3, 4).

A mânca după voia lui Dumnezeu înseamnă o farfurie cu legume și fructe, cereale integrale, leguminoase, nuci și semințe. Denumită dietă bazată pe alimente integrale de origine vegetală, aceasta este asociată cu numeroase beneficii pentru sănătate: o greutate sănătoasă, sănătate cardiovasculară, reversibilitatea diabetului de tip 2, un risc mai mic de cancer, o sănătate mentală mai bună și multe altele.

A învăța să mănânci după voia lui Dumnezeu poate dura ceva timp, mai ales dacă ești obișnuit cu comoditatea alimentelor ultraprocesate. Dar este posibil? Absolut! Cere-I lui Dumnezeu să-ți schimbe dorințele și să te ajute să-ți formezi obiceiuri noi. Caută modalități de a adăuga mai multe alimente integrale în farfuria ta și vei descoperi în curând că papilele tale gustative se adaptează și că te bucuri cu adevărat de consumul de alimente mai sănătoase.

Și dacă te abați de la calea către o sănătate bună? Ridică-te și încearcă din nou. Avem un Tată ceresc iubitor care iartă cu bucurie și ne ridică de bunăvoie. „Pașii omului neprihănit sunt călăuziți de Domnul, și El se bucură de calea lui. Chiar dacă cade, nu va fi doborât cu totul, căci Domnul îl susține cu mâna Sa” (Psalmul 37:23, 24).

Ai nevoie de inspirație pentru a face față dependenței tale de alimente ultraprocesate? Ascultă-l pe pastorul Doug povestind cum Dumnezeu l-a eliberat de o iubire de-o viață pentru înghețată în„O mărturisire rece”.

\n